tirsdag 7. mai 2013

HJERTE poesi 2013-17 (kp.1) av Sigve Lauvaas

Hjerteblomst1-ill



1.
HUS

Den som bygger hus for sitt hjerte,
Bygger ikke forgjeves.
Vismannen er klar i sin tale.
Dåren blir slått til jorden med skam.

Den som har hus, trenger ikke bo på gaten.
Bare kongen har slott.
Fattige må nøye seg med huler i fjellet.

Alt liv tørster etter frihet.
Hele skapningen ønsker vinger,
Men da hadde der ikke vært hekkeplass nok.

Den som bygger hus, må planlegge
For usynlige gjester.
Den late har ingen plan for livet,
Og går til grunne.


HAV

Mine dikt er et hav med tanker,
Og halvnakne frø.
Vinden føder bølger.
Menneskene føder barn til å ro havet.

Vi vasser i hav, og blir trette,
Men våre føtter gir aldri opp,
Og vårt hjerte tror til sannhet.

Det er bedre å rope på bølger,
Enn aldri å komme frem.
Lyset gir retning og mål.
Vi trenger bare å vandre
Så lenge det er lyst.

Den som har et urolig hjerte,
Trenger melk og søvn.
Den som er våken,
Tenker på Gud og sin neste.

2.
DIKT

Mitt vide land, mitt store hav,
Der horisonten fødes i et annet lys,
Der er jeg fri og glad.

Der synger jeg håpets poesi,
Og glemmer verdens jag og mas,
Og puster fritt.

Her vil jeg dikte til jeg dør,
Og reise opp mot stjernesol og himmelbål,
Høyt over alle hav.

Jeg vil forme ord til ord, og gi dem navn.
Jeg vil dikte frie vers om å elske,
Og vise hvem jeg er.


VUGGE

Jorden er vår vugge
Vi vugges i søvn hver natt,
Og våkner til en ny dag.

Vi er barnet som sover lenge,
Og våkner av knitrende regn.
Himmelens skyer reiser over huset
Mot et høyere fjell.

Luften gynger i vind,
Og vi er i vårt lune hi.
Her kan vi synge salmer,
Og tenke på Gud.

Men, uten tiden kommer vi ikke langt.
Tiden er alt vi begjærer,
Ved siden av den ene,
Og en kilde med vann.

Vi vugges hele livet,
Og håper at noe forunderlig skal skje.
Vi har en engel iblant oss i dag.
Han kjenner oss, og nevner vårt navn.

3.
HJERTE

Fra hjerte til hjerte går en kanal.
Vi trenger ikke å vite. Vi vet.
Alt vi tenker går som en strøm til den andre.
Vårt hjerte er delt.

Vi deler vår innerste lengsel.
Våre øyner kjenner den andre, som sjelen.
Og vi vandrer på samme vei.
Og livet blir åpenbart.

Våre hjerter vokser ut av andres hjerter.
Slik holder verden seg varm,
Og slik puster menneskene i hverandre,
Så ingen skal bli utstøtt.


ALENE

Jeg kom fra en gård langt borte.
Jeg glemmer aldri mitt opphav.
Jeg forstår ikke alt fra barndommen,
Men jeg fikk bagasje
Til å vandre videre, beskyttet av engler.

Jeg kom fra fattige kår, med utedo.
Alene måtte jeg stave meg fram
Til tykke bøker, og skole.

I dag sitter jeg trygt og lurer på fremtiden.
Jeg kan ikke gjemme meg.
Med tålmodighet øver jeg mitt språk
Og begjærer lykken.

Doven kommer en ingen vei.
Med latskap fortæres kroppen.
Jeg var for ung til å kjenne veien,
Men i stormen ble jeg berget
Nå er jeg alene, men hel, og kan synge navnet.

4. 
LYKKE

Lykke er kostelig gull
For den som får oppleve lykke.
Bare den vise kan vite hva lykke er.

Den som er lærd i sannhet,
Har lykken i sin munn.
Og hjertet flyter over av lykke
Fra den som har født.

Lykken er faktisk på jorden
Den høyeste grad av glede.
Hvert menneske kan kjenne lykke
Når kjærligheten slår rot.


UNG

Jeg er for ung til å kjede meg,
For vakker til å skjule meg,
Og har store drømmer.

Jeg er for ung til å kaste bort tiden,
Og for kraftfull til å miste min styrke.
Jeg tæres av kjærlighet,
Men overvinner alle hinder.

Jeg er ung, uten navn,
Men finner min plass i labyrinten.
Jeg er fostret i barmhjertighet,
Og lever i drømmer.


BANKER

Ditt hjerte banker i mitt hjerte.
Derfor kan jeg ikke tie om kjærligheten.
Jeg kan ikke leve med en maske.

I mine tanker banker det på min dør.
Og jeg lukker opp, og rekker ut mine varme hender.

5. 
OLJE

Dere er bekymret for oljemilliardene.
Dere tror de ligger trygt
På bunnen av havet.

Som en papirduk kan de brennes på bål
Og bli til askeskyer i luften.
Som en vulkan reiser de seg i natten
Og forteller historien.

Dere tenker på fornøyelse og cruise,
Og glemmer at verden er steintøy
Med olivenkvister.

Oljen er ryggsøylen i motoren
Som driver kapitalen i alle land,
Og gir håp til sultne munner.

Vi trenger ikke gråte så lenge oljen finnes,
Og vi kan kjøre bil til naboen.
Det er vår ideologi, at oljen er vårt brød.


LIV

Hva vet vi om halvparten av vårt liv?
Hva vet vi om det som er skjult?
Om våre drømmer ble åpenbart,
Kunne vi fortelle historier.

Livet er som en stjerne som blinker.
Vi kan ikke bestemme alderen,
Men ber om et rent hjerte.
Livet er den enkelte sin vandring.
Fra et tårn kan vi se oss selv.
Vi er som et speil av noe uforklarlig.

Livet kan inspirere.
Alle kan ta spranget ut i det blå.
Vi har frihet til å velge.
Livet er vårt springbrett til fjerne planeter.

6. 
GRØNNE SKO

Når jeg går ut med mine grønne sko,
Vet alle hvem som er ute…
De sier det er han med grønt.

Det lyser opp å gå pent kledd.
Det tar seg ut med noe annerledes.
Motene skifter.
Og den som har meningers mot,
Kan begynne med seg selv
Som mannekeng.

Hvem skulle gå med grønt om våren?
Da smiler alle trær.
Men om høsten lyser det grønne
Mellom brunt gras og rennende bekker.

En grønn mann med grønn kjole,
Er et trekkplaster for fotografen.
Kanskje er vedkommende ensom
Og trenger oppmerksomhet,
Eller han vil spille verden et puss.
Det er snålt at folk tørr
Å være seg selv.


HJEM

Vi går hjem.
Det er godt å ha et hjem å gå til,
Noen å smile til, være sammen med.

Et hjem er nesten alltid en plattform,
En base for trygghet.
Og fra denne basen kan vi reise ut,
Og komme hjem.

Vi holder ut på denne basen,
For her har vi valgt å slå rot.
Her har vi greiner som vokser og favner mortreet,
Så lenge det heter et hjem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar