tirsdag 7. mai 2013

HJERTE poesi 2013-17 (kp.4) av Sigve Lauvaas

Hjerteblomst4-ill


20.
ENSOM

Ingen er så ensom, at han ikke kan føle nærhet
Til stjerner og Gud.
I drømmer er vi langt borte, og kan se underlige ting.
Jeg kan fly, andre kan svømme,
Men bare Guds ånd kan gi åpenbaringer,
Så vi kan bli ett med Gud
Og kjenne hans hemmeligheter fra opphavet.
Det er en gåte, og det er en gåte at vi er.
Som gjengrodde stier er vi blitt lys i verden.
Forknytte hender åpner seg
Som orkideer i Edens hage.


OVER ALT

Over alt er dine henders verk.
Du holder universet i din hånd.

Jeg er støv, og vet at jeg må dø.
Men du gir meg liv i ordet,
Som strømmer imot meg av nåde.

Dine fingrers verk er en gåte.
Ingen kan fatte dine velgjerninger.
Din kjærlighet er større enn havet.
At du hører oss over alt,
Er mer enn vår forstand.

Din visdom strekker seg til jordens ender.
Vi bøyer oss for din fot.
Du er mer enn vi forstår. Du er alt i alle.
Du er livet og kilden.
Du er ordet som skapte verden.
Ditt ansikt lyser over meg,
Og jeg er din.

 21.
TØRST

Alltid har jeg kilden å øse av.
Ditt beger er aldri tomt.
Ditt navn gir meg kraft og styrke.

Jeg gjemmer meg i din skygge,
Og faller til jorden viss du forlater meg.
Jeg er alene, uten røtter.

Jeg tørster etter mer av deg,
Og leter etter nøkkelen til livet.
Men du er hos meg, og kan undervise.
Da blir jeg vis.

Du sover aldri, og er klar til å ta imot nye gjester.
Jeg er din venn.
Med nye lepper vil jeg forkynne ditt budskap om nåde.
For du er med meg, og trøster den som ingenting har
Med brød fra himmelen.


Å SE

Ser du meg i støvet?
Når jeg bygger hus på jorden
Og legger kledning på kledning,
Hvordan kan du se mitt ansikt
I dypet av mange rom?

Jeg gjemmer meg i arbeid og rikdom,
Og glemmer Skaperen.
Hvem er jeg som ikke kjenner mine røtter?
Hvem er jeg som ikke kjenner ordet
Som skapte verden?

Å se er en hemmelighet. Jeg er en dåre.
Hjelp meg å se, så jeg kan fatte din storhet
Av dine henders gjerninger.

Ser du meg? Jeg tørster.
Ser du at jeg løfter mine hender mot fjellene.
Hvor skal min hjelp komme fra?
Min hjelp kommer fra Herren, himmelen og jordens skaper.

22. 
ET HJEM

Du åpnet porten for meg,
Og gav meg et hjem.
I mange år lyttet jeg etter din stemme.
Med famlende skritt vandret jeg,
Uten å høre.

I ordet gav du meg en arv,
Og et hjem å søke til.
Du gav meg et rom hvor jeg kunne hvile.

Dine ord ble til nøkler for liv
Og skjold i striden.
Med hjemmet som base, kunne jeg kjempe
Med hellige våpen.

Ditt lys gir oss seier. Du overmannet fienden,
Før morgengry, så vi kunne være stille.
I ditt ord er visdom og evig liv.


NY VEI

Med dine hender banet du en ny vei.
Du åpnet porten til livet.
Uten grenser kunne jeg vandre frem
Med hornmusikk.
Mitt hjerte kunne fryde seg i din nærhet.

Du åpnet en vei for hedningene
Til ditt hellige tempel.
Og jeg kommer med takkeoffer, og tilber
Den levende av de døde.

Du løfter dine hender imot oss,
Og leter etter oss, som en gjeter leter etter sauene.
Du bærer oss på dine skuldre
Til bekker med levende vann.
Det er veien som åpner seg mer og mer
I lyset av ditt lys.

23. 
RØTTER

Jeg leter etter dyp, fruktbar jord, for mine røtter.
Jeg leter etter grenser som er åpne,
Der tankene kan svømme fritt.
Jeg leter etter rom for mitt hjerte,
Som har flyktet fra vinterkulde og slaveri
Bak et dobbelt jernteppe.

Jeg har flyktet fra stengte dører, til frihet,
Der mine røtter kan slå rot,
Der mine barn kan vokse opp i kjærlighet,
I kjennskap til lyset,
Og med nøkkelen til visdom i bagasjen.

Jeg leter etter røtter som kan vokse til stjerner,
Og spre frukt over hele verden,
Så alle kan bli mette.
Jeg leter etter koden til manna,
For å mette millioner i nød.

Jeg leter etter dine hender, som du leter etter åpne hjerter.
Kom til mine årer, og gjør meg til en grein på ditt tre.
Styrk meg, så jeg kan bære stengelen
Og bli til en blomst i din hage.


MUSIKK

Du er strengen i mitt instrument,
Og jeg er strengen i ditt.
Musikken lyder over hele jorden.
Det summer i engletoner og harpestrenger.

Kjenner du mitt innerste rom,
Som er åpent for musikk og dans?
Kom til meg, du, og lær meg å spille gitar.
Vær hos meg du, så jeg kan føle meg hjemme.

24.
I BEGYNNELSEN

I begynnelsen var du.
Ditt navn reiste meg opp or graven.
Du rettet dine hender imot meg
Og lot meg leve.
Du kjenner meg fra begynnelsen,
Og våker over meg.

Herre, tal.
Jeg lytter etter din stemme,
Og følger i dine spor.
Tal, så jeg slipper å vente lenger.
Jeg er urolig for bølgene i vannet
Og fjellet som slår sprekker.
Jeg er urolig for Israel,
Som er ditt folk.

Vern alle med din nåde.
Styrk den svake, og led den vise,
Så alle kan se ditt lys.
Kom til oss med ditt ord,
Og gjør oss til et redskap for deg.
Vær nær oss i dalen og i høyden,
Og før oss på rettferds stier
Til de levendes land.


JUBEL

Med jubel skal vi våkne,
Med jubel skal vi sovne.
Hele livet skal være et jubelbrøl,
En evig stemme som veller frem
Fra sprekker i fjellet,
Fra jordens dype røtter.

Jubelen skal tone som musikk
Til jordens fire hjørner,
Og vi skal prise Herren med lovsang,
For at han har født oss
Til et levende håp.

25. 
EN DAG

En dag er som tusen dager.
Der finner vi kraften,
Der finner vi lepper av ånd.

Lovsangen blir til jubel
Som løfter folk og land,
Som løfter min sjel fra dypet,
Til din plattform i det høyeste.

En dag skal skyene bli tatt bort,
Og vi skal se himmelen åpen.
Alt som er innestengt, blir åpenbart,
Og lyset stråler frem.

Mørket blir gjort til skamme.
Løgn og svik blir hvisket over.
I ditt navn skal alle mennesker samles
Og fødes på ny i en ånd
Til evige liv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar