tirsdag 7. mai 2013

HJERTE poesi 2013-17 (kp.3) av Sigve Lauvaas

Hjerteblomst3-ill



14.
HIMMEL

Din himmel er min himmel,
Dine ord er mine ord.
Ditt navn er mitt navn.

Den som kan dele såkorn,
Vil høste rikt.
Alt jeg har, har Herren gitt meg
Som pant på at han er min venn.

Alle svar på bønner gjennom livet,
Holder meg våken.
Dine ord er et vern på min reise,
Og en glede i sorgen.

Du er min himmel, den førstefødte,
Som holder verden sammen,
Og gir menneskene fred
Gjennom ditt lys.
Vi har fått lyset i gave,
Så ingen trenger å leve i mørket.
Den som kjenner Herren, har himmelen
Som en evig arv.


ROP

Jeg ropte til deg i nød, og du svarte.
Jeg kjente ikke deg, men du kjente meg.
Fra begynnelsen gav du meg livet.
Du løfter meg fra jorden til stjerner,
Og fylte meg med ånd.

Du er ordet som ble menneske
For å reise den tapte slekt opp fra støvet
Til din himmel.

15. 
FLYKTNING

Jeg var flyktning,
Og du tok deg av meg.
Jeg var naken, og du kledde meg.

I kveld ser jeg Herren som en venn
Med utstrakte armer.
Selv om jeg er svak, ser han meg,
Og gir meg styrke som holder.

Jeg hører pusten av engler rundt meg,
Og er trygg i ordet
Som beveger en hel verden til nytt liv.

Jeg skjelver foran den levende,
Men blir rakrygget av et mektig møte.
Han gir meg en ny tro,
Så jeg kan se naboen med nye øyner.
  

FLYKT

Lenge har jeg flyktet.
Nå trygler jeg for å komme tilbake.
Jeg vil hjem til farshuset.
Jeg vil kjenne varmen av kjærlighet
Som gir uten å kreve,
Som smelter is til vann
Og får fjell til å skjelve, hav til å rope.
Jeg vil hjem til mine egne.
Jeg vil smile igjen, kjenne hud av min hud,
Og være nær de hellige.
Jeg vil favne Israel, og lære mine søsken
Sangen om fikentreet.

16. 
SVAR

Herre, hvor lenge skal jeg vente
Før du svarer?
Hvor lenge må jeg vandre i labyrinten
Som en blind?

Du dekker bord for dine venner.
Men jeg må vente i mørket
Før du svarer.
Jeg roper, men vet ikke hvor du er.

Vis meg ditt lys, Herre.
Og vis meg din tornekrans,
Så jeg kan tro.
Gi meg dråper av din olje,
Så jeg kan kjenne at du er nær.

Fyll meg med fred,
Fyll meg med din nåde og kjærlighet.
Gi meg et løft med dine vinger,
Så mine øyner kan se ditt ansikt.
  

ELSK MEG

Den ene elsker meg for alltid.
Å elske uten spørsmål,
Gir trygghet i din favn.

Du kjenner min fot.
Elsk meg, slik som jeg er,
Og jeg vil følge deg på veien.

Jeg elsker den ene, som elsket meg først,
Og førte meg på rette stier,
Og gav meg et sverd mot ondskapen og mørket.

Elsk meg, og vend deg ikke bort ifra meg
Når vinterstormen herjer.
Vær hos meg som den utvalgte.

17. 
BLIND

Jeg kom ikke blind til verden,
Men noe skygget for mine øyner
Så jeg kunne ikke se navnet.

Fra hagen hørte jeg lyden av skritt,
Og tenkte det var gartneren.
Du klippet, og skar bort greiner.

Da lengtet jeg å høre fra dine lepper,
Enda jeg ikke så ditt ansikt.
Jeg lyttet etter ordet som gir fred.


UNDRES

Han som gikk forbi mitt hus
Hadde så lange armer.
Det ristet i trærne når han gikk forbi,
Og jeg var taus av skrekk.

Jeg undret meg over ansiktet,
Som lignet mitt eget,
Og løftet hånden til en hilsen.
Da merket jeg at han var nær.

Jeg undres over kraften i hans navn.
Han som gjør vann til vin
Og oppvekker døde fra graven,
Og helbreder all verdens sykdommer:
Han må være Messias.

Jeg undres over hans kamp mot fattigdom.
Hvordan skal det ende?
Og hvem kan redde Norge fra undergang
Når stormens redsler banker på døren?

Bare Herren kan bevare sitt folk i krig,
Mens verden går opp i flammer.
Det er et under at han forbarmer seg over sine barn
Som svikter gang på gang.
Men, som en høne verner om sine kyllinger,
Er han trofast inntil enden.

18. 
LIVET

Moses banket på fjellet,
Så gav det vann.
Hendene mine rørte ved din kappe,
Så ble jeg helbredet.

Jeg ble kjent med ordet,
Så ble jeg mer sulten
Etter brødet fra himmelen.

Gud mettet tusen i ødemarken med manna.
Jesus mettet tusen med to fisker og fem brød.
Jeg mettet ingen, for jeg hadde ingenting å gi.

Men den som lever, kan gi av seg selv.
Den som har lyset kan lyse for andre.
Og den som har livets ord, kan fylle sin mage
Og bli mett, som Salomo.

Visdom gir liv, og liv gir forvandling.
Den som rører ved Kristus,
Kjenner varme.
Og den som kjenner varme har livet,
Som utgår fra kilden.

Bare den som har ordet i sitt hjerte
Kan kalles Guds barn.
Vi kan undre oss over skaperverket.

Når vi får nye øyner,
Vil vi se klart hvem Gud er.


ØYNER

Et øye møter mitt øye, en hånd møter min hånd.
Et ansikt smiler imot meg, og sier kom:
Et øye følger meg gjennom livet. Og jeg vet det ikke.
Men Gud ser alt. Han er vårt øye, og trygge havn.

19. 
BLI KJENT

Skjelvende kommer vi nær hverandre.
Vi møter hverandres blikk.
Vi leter etter hverandres hjerte, og lengter.
Vi lengter etter å se det innerste,
Kjenne varmen og gløden
Som former livet.
Vi ønsker å bli kjent, så vi kan se hverandre
Slik som vi er, skjelvende, nakne,
Undrene over livet
Som drar oss til seg, mer og mer.



I DIN NÆRHET

Vi leter i teorier og tykke bøker,
Leser filosofi
Og oppsøker leger og psykologer.

Men det er ikke lett å finne nøkkelen
Til din nærhet.
Å se ditt ansikt klart, er en gåte.

Vi kan skjule oss med masker,
Men for Gud kan vi ikke skjule oss.
Han ser gjennom tykke murer og fjell,
Til vårt innerste hjerterom.

Vi kan fryse av forakt, og gråte bitre tårer.
Men han salver oss med kyss,
Og gir oss en ny ånd, så vi kan leve
Side om side, i nærhet til hverandre
Som barn av en mor.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar